اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

فارس من| دلایل افزایش قیمت سیگار/ نرخ ارز بر قیمت تمام شده این کالا موثر است

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور با اشاره به وارداتی بودن مواد اولیه تولید سیگار، گفت: براین اساس هرگونه نوسانی در قیمت ارز بر قیمت تمام شده این کالا مؤثر است.

فارس من| دلایل افزایش قیمت سیگار/ نرخ ارز بر قیمت تمام شده این کالا موثر است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس؛ کاربران سامانه «فارس من» با ثبت سوژه «عدم مهار قیمت سیگار توسط دولت» خواستار کنترل قیمت این محصول در بازار شدند و همچنین به طرح این سوال پرداختند که چرا افرادی که جواز فروش دخانیات دارند اکثرا بدون سهمیه سیگار شرکتی هستند؟  بنابراین پیرو موارد ذکر شده گفت‌وگویی با عطاء‌الله معروفخانی رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور انجام شد که در ادامه آمده است: 

عطاء الله معروفخانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری در رابطه با اختصاص سهمیه سیگار به فروشندگان گفت:  سیگار به صورت سهمیه‌ای توزیع نمی‌شود و در خصوص این کالا هیچگونه سهمیه‌ای وجود ندارد.  

رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور با بیان اینکه قیمت این کالا در بازار براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، افزود:  لذا قیمت سیگار متاثر از نرخ ارز است ضمن اینکه عوارض و عایدات دولتی از جمله 40 درصد ارزش افزوده بر افزایش قیمت این کالا  نیز مؤثر است. 

وی اظهار داشت: در سطح عمده فروشی قیمت عرضه سیگار همان قیمت مصرف‌کننده است اما ممکن است قیمت این کالا در سطح خرده‌فروشی‌ و عرضه توسط دست‌فروش‌ها  دستخوش تغییراتی شود و بیش از قیمت مصرف‌کننده به فروش برسد. 

معروفخانی با تاکید بر اینکه ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه سیگار ارز آزاد است و هیچگونه ارز دولتی به واردات مواد اولیه این کالا تعلق نمی‌گیرد، بیان داشت: افزایش قیمت ارز بر قیمت تمام شده این کالا تاثیرگذار است و هر گونه افزایشی در قیمت ارز باعث افزایش قیمت سیگار می‌شود. 

معروفخانی با بیان اینکه مصرف‌کنندگان سیگار به دلیل افزایش قیمت‌، این کالا را بیش از مصرف روزانه تهیه می‌کنند، گفت: در حالی که در گذشته مصرف‌کنندگان بصورت روزانه خرید می‌کردند در شرایط فعلی و با توجه به افزایش قیمت،  برخی از مصرف‌کنندگان سیگار مصرف چندین ماه و حتی یک سال خود را خریداری و ذخیره‌سازی  می‌کنند که  این موضوع نیز عاملی در جهت افزایش قیمت سیگار در بازار است.

وی بیان داشت: تقاضا برای برخی برندها  نیز عاملی برای افزایش قیمت سیگار است.  

انتهای پیام/ 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول